Programy profilaktyczne realizowane w szkole

Szkoła Podstawowa nr 1 w Płońsku, w pracy z uczniem i rodzicem, wiele uwagi poświęca nie tylko zadaniom dydaktycznym, ale również pracy wychowawczo-profilaktycznej. Efekty tej pracy widoczne są dopiero po jakimś czasie, w różnego rodzaju sytuacjach kryzysowych i dopiero wówczas zdajemy sobie sprawę jak wielkie znaczenie w życiu młodego człowieka mają umiejętności i wiedza nabyta w wyniku udziału w przedsięwzięciach wychowawczo-profilaktycznych.

W szkole realizujemy wiele programów celowych posiadających rekomendację Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Poniżej przedstawiamy założenia programów przewidzianych do realizacji w bieżącym roku szkolnym.

 

„Jaś i Małgosia na tropie – program DOMOWYCH DETEKTYWÓW”, którego celem jest:

- opóźnienie inicjacji alkoholowej wśród dzieci,

- ograniczanie problemów związanych z piciem alkoholu poprzez wzmacnianie rodzinnych, indywidualnych i rówieśniczych czynników chroniących,

- zapobieganie przedwczesnemu używaniu alkoholu i towarzyszącym temu konsekwencjom,

- promowanie postawy trzeźwości,

- uczenie konstruktywnych zachowań w sytuacjach wzbudzających niepokój,

-przybliżenie uczniom podstawowych informacji na temat środków uzależniających i zagrożeń z tym związanych.

Program realizowany jest w klasach czwartych i piątych.

 

„Fantastyczne możliwości”

Głównym celem programu jest opóźnianie inicjacji alkoholowej wśród dzieci wkraczających w okres dojrzewania. Ta strategia profilaktyczna jest dobrze uzasadniona wynikami badań wskazującymi na wczesną inicjację alkoholową jako jeden z poważniejszych czynników ryzyka problemów alkoholowych i uzależnienia od substancji psychoaktywnych w okresie dojrzewania i dorosłości. Opóźnianie inicjacji alkoholowej ma na celu ograniczenie wpływu tego czynnika ryzyka w ogólnej populacji dzieci w Polsce. Grupą docelową programu Fantastyczne Możliwości są uczniowie piątych lub szóstych klas szkół podstawowych oraz ich rodzice. Prowadzenie z młodzieżą pracy profilaktycznej w momencie, kiedy zaczyna się okres dojrzewania jest uzasadnione wynikami wielu badań. W tym okresie obserwujemy bowiem wyraźne narastanie doświadczeń związanych z piciem alkoholu. Ogólnopolskie badania ankietowe przeprowadzone w roku 2002 (tj. w okresie, gdy program był przygotowywany do upowszechnienia Polsce) wskazywały, że większość nastolatków zaczyna sięgać po alkohol właśnie między 11 a 13 rokiem życia. Wśród 11 latków 64% chłopców i 50% dziewcząt próbowało już napojów alkoholowych, a w grupie 13 latków aż 83% chłopców i 76% dziewcząt przyznaje, że piło już alkohol. Dane dotyczące upijania się wskazywały natomiast, że niemal co trzeci 13 letni chłopiec (30% badanych) był chociaż raz w stanie upojenia alkoholowego. To samo, chociaż raz zdarzyło się co piątej dziewczynce (20% badanych) (Woynarowska (red.) 2003). Zajęcia programu Fantastyczne Możliwości są ukierunkowane na wzmacnianie kilku istotnych czynników chroniących przed przedwczesnym rozpoczynaniem picia alkoholu i innymi zachowaniami ryzykownymi okresu dojrzewania. Do tych czynników należą: umiejętności rozpoznawania wpływów społecznych skłaniających do picia alkoholu (szczególnie wpływów rówieśniczych), modelowanie pożądanych zachowań przez znaczących rówieśników, przygotowanie młodych ludzi do realizacji zadań rozwojowych okresu dojrzewania, zachęcanie rodziców do podejmowania z ich dorastającymi dziećmi rozmów na tematy związane z zagrożeniami, jakie niesie ze sobą picie alkoholu i używanie innych substancji psychoaktywnych.

Program realizowany jest w klasach piątych i szóstych. 

„Spotkania z Leonem”

Celem zajęć jest profilaktyka zachowań agresywnych u dzieci poprzez:

- pogłębienie świadomości własnych uczuć,

- uwrażliwienie na potrzeby i uczucia innych osób,

- poznanie konstruktywnych sposobów wyrażania złości.

- naukę radzenia sobie w sytuacjach trudnych i konfliktowych,

- uświadomienie sobie swojej roli w pomaganiu innym,

- poznanie zasad dobrej współpracy z innymi.

Program zaplanowany do realizacji  w klasach I – IV

  „Unplugged”

Celem programu jest ograniczenie inicjowania używania substancji psychoaktywnych przez młodzież– tytoniu, alkoholu, narkotyków oraz ograniczenie rozwoju intensywności używania, tj. przejścia od fazy używania  eksperymentalnego do fazy używania problemowego. Założeniem programu jest praca wychowawcy klasy podczas godzin wychowawczych realizowanych w szkole. Program może być realizowany w całości, ale też możliwe  jest wprowadzanie wybranych modułów programu, jeśli wynika to z bieżących potrzeb środowiska danej klasy. Program przeznaczony do realizacji w klasach siódmych i ósmych

   „Archipelag Skarbów”

  Program profilaktyki zintegrowanej dla uczniów klas ósmych dotyczący: profilaktyki korzystania z substancji psychoaktywnych (ograniczenie używania przez młodzież alkoholu i narkotyków), wychowania ku miłości i odpowiedzialności za swoją seksualność (ograniczenie korzystania z pornografii, podważenia obecnych w popkulturze mitów na temat miłości i seksualności, ukazania postaw i działań, które zwiększą szanse przeżycia prawdziwej i trwałej miłości, wzbudzenia motywacji do pracy nad rozwojem w sferze budowania dojrzałych więzi), profilaktyki ciąż nastolatek i profilaktyka HIV/AIDS (zmotywowanie do utrzymania postawy wstrzemięźliwości seksualnej, poszerzenie wiedzy na temat zakażeń przenoszonych drogą płciową i skutecznych metod zapobiegania im), profilaktyki przemocy (ograniczenie natężenia przemocy rówieśniczej w formie fizycznej i słownej, wzrostu szacunku chłopców wobec dziewcząt i dziewcząt wobec samych siebie), cele i efekty ogólnoprofilaktyczne (podwyższenie kompetencji w zakresie zachowań asertywnych, wzmocnienie czynników chroniących np. więź z rodzicami, nauczycielami, identyfikacja z własnym systemem wartości religijnym lub świeckim).

Program zaplanowany do realizacji w klasach ósmych.

 „Debata”

Program ma charakter uprzedzający. Jego zadaniem jest zapobieganie przedwczesnemu używaniu alkoholu, towarzyszącym mu konsekwencjom oraz promowanie postawy trzeźwości. Spotkanie służy przyjrzeniu się przekonaniom normatywnym młodzieży i próbie ich modyfikacji. Przeprowadzona podczas programu ankieta umożliwia postawienie wstępnej diagnozy na temat picia alkoholu przez młodzież. Program zaplanowany do realizacji w klasach ósmych.

„Cukierki”

 Program profilaktyczny dla uczniów klas pierwszych oparty na bajce profilaktycznej Agnieszki Grzelak „Cukierki” przybliża dzieciom podstawowe informacje nt. środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych. Ćwiczy umiejętność zauważania i nazywania uczuć własnych i innych ludzi, rozwija samodzielne i twórcze myślenie. Wzmacnia pozytywny obraz samego siebie i samoocenę. W programie ma miejsce nauka współpracy jako formy zapobiegającej zachowaniom agresywnym, kształtowanie umiejętności troski o bezpieczeństwo własne w relacjach z innymi oraz nauka postaw asertywnych w relacjach z innymi, szczególnie z nieznajomymi. Uczestnicy rozwijają postawę szacunku i zaufania wobec szkolnego personelu. Program zaplanowany do realizacji w oddziale 0.